بازاریابی محتوای سایت ، یکی از زیرمجموعههای مهم دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود.
البته باید بر این نکته تأکید کنیم که با وجود جوان بودن اصطلاح بازاریابی محتوا، استفاده از محتوا برای بازاریابی
اتفاق تازهای نیست و مصداقهای آن را میتوان حتی در دوران اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ و پیش از آن نیز جستجو کرد.
اما با توسعه تکنولوژی دیجیتال و افزایش دسترسی به دستاوردهای فناوری اطلاعات، بازاریابی محتوا به عنوان یک
ابزار قدرتمند و یک رشتهی تخصصی مطرح شد و توانست جایگاه ویژهای را در میان فعالان حوزهی دیجیتال به خود اختصاص دهد.
سادهترین تعریف بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوای سایت ،پیش از هر چیز اجازه بدهید بر این نکته تأکید کنیم که واژهی بازاریابی (Marketing) در اصطلاح بازاریابی محتوا
(Content) کمی محدودتر از چیزی است که به عنوان بازاریابی در فضای مدیریت میشناسیم و به کار میبریم (تعریف بازاریابی چیست؟)
مارکتینگ در اینجا بیشتر به مفهوم فروش نزدیک است.
علت این مسئله را هم باید در نخستین کسانی جست که این اصطلاح و تعبیرهای همخانوادهی آن را بهکار بردهاند.
ست گادین و جو پولیتزی (Joe Pullizzi) که در گروه نخستین استفادهکنندگان از واژههای بازاریابی درونگرا و بازاریابی محتوا هستند
هر دو اصراری به تفکیک واژههای بازاریابی و فروش ندارند. چنانکه
کتاب All Marketers Are Liars نوشتهی ست گادین هم، بیشتر به فعالیت فروشندگان نزدیک است تا بازاریابان.
با وجودی که در تعریف بازاریابی محتوا هم، اتفاقنظر چندانی وجود ندارد، اما در اینجا یک تعریف
را به عنوان نقطهی شروع، بررسی میکنیم. طبیعی است وقتی شما به یک متخصص بازاریابی محتوا و
استراتژیست استفاده از محتوا تبدیل شوید، ممکن است مناسب بدانید تعریف و دیدگاه خودتان را ارائه کنید.
چرا به بازاریابی محتوا نیاز دارید؟
بازاریابی محتوا به کسبوکارها کمک میکند برای افزایش ترافیک وبسایت و تولید lead، از منابع قابلاعتماد و مقرونبهصرفه استفاده کنند
و آن منابع را مدیریت کنند. تنها راه افزایش ترافیک وبسایت، پستهای وبلاگ نیست.
بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا یکی از فنون بازاریابی اینترنتی می باشد که درآن روش های برقراری ارتباط با مشتری تغییر کرده
و به جای تبلیغات مستقیم ، با تولید محتوای جذاب و علمی و ارزشمند در راستای هدفی که دنبال می کنیم ،
اقدام به جلب اعتماد مشتریان کرده و پس از آن همگام با ارائه ی اطلاعات علمی و مفید به بررسی و معرفی
محصولات و ارائه ی نقاط قوت و ضعف محصول یا خدمات خود بپردازیم، در واقع در بازاریابی محتوا ابتدا
با مشتری یک پیوند محکم بسته و پس از جلب اعتماد او اقدام به معرفی محصول میکنیم.
بازاریابی محتوا چه تفاوتی با سایر روش ها بازاریابی اینترنتی دارد؟
تفاوت و فرق اصلی بازاریابی محتوا با سایر روش های بازاریابی اینترنتی در مشتریان و نحوه ی کارکرد این
روش می باشد. اگر شما بازاریابی محتوا را به درستی انجام دهید ، مشتریان روش بازاریابی محتوا وفادار
بوده و خود تبدیل به بازاریاب شما خواهند شد.
چه اقداماتی برای بازاریابی محتوا باید انجام گیرد؟
شاید اولین کار موثر در بازاریابی محتوا یک طراحی سایت حرفه ای می باشد. شما به محلی نیاز دارید که
در دنیای اینترنت با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و در کنار بازاریابی محتوا به معرفی محصولات خود بپردازید
ساخت سایت این فضا را در اختیار شما قرار داده و شما می توانید با استفاده از آن علاوه بر نکاتی که در بالا
به آن ها اشاره شد از سایر امکانات آن مانند فروش اینترنتی ، نقشه گوگل ، معرفی محصولات و خدمات ، ایجاد
خبر نامه ، عضویت بازدیدکنندگان سایت ، ارسال ایمیل انبوه ، پنل رایگان ارسال اس ام اس (مخصوص طراحی
سایت شرکت اینتن ) نیز استفاده کنید.
بازاریابی محتوا در کنار و همراه با سایر روش های بازاریابی اینترنتی مانند: بازاریابی اینترنتی ، تبلیغات کلیکی ،
بازاریابی شبکه های اجتماعی ، سئو و بهینه سازی سایت و … تاثیر زیادی بر روی کسب و کار گذاشته و علاوه بر
آن باعث افزایش ترافیک سایت و ورود بازدید کنندگان جدید از این طریق خواهد شد.