شاید ماه ها و یا حتی سال ها برای ایده کسب و کار کوچک خود جستجو کردید و فکر کردید و حالا مطمئن هستید
که ایده کسب و کار خود را پیدا کردید و آمادهاید تا کار قبلی خود را کنار بگذارید و وارد دنیای کارآفرینی و شروع یک کسب و کار شوید.
قبل از اینکه تغییری ایجاد کنید که نمیتوانید از عهده آن برآیید، زمانی را صرف کنید تا ابتدا ایده کسب و کار
خود را ارزیابی کنید تا ببینید امیدوارکننده است یا نه. اولین مرحله از این فرآیند ارزیابی ایده این است
که تحقیق کنید و به صورت عمقی پتانسیلهای ایده کسب و کار خود را تحلیل کنید.
چگونه ایده کسب و کار خود را ارزیابی کنیم ؟
6 راهکار ارزیابی ایده کسب و کار:
1- شناسایی بازار هدف
مشخص کردن بازار هدف، مهم ترین قدم مقدماتی یک ایده کسب و کار با سرمایه کم است که تعیین می کند
چه کسی (کسانی) خدمات یا محصولات شما را خریداری خواهد کرد. باید یک تصویر از مشتری ایده آل خود ایجاد کنید.
فاکتورهایی مانند سن، سطح تحصیلات، درامد و مکان را در نظر بگیرید. تا می توانید تصویر مشتری ایده آل خود را بهتر کنید.
شما تا زمانی که یک ایده بسیار واضح از فروشندگان این محصولات یا ارائه دهندگان این خدمات نداشته باشید نمی توانید
دریابید که آیا یک بازار برای محصولات یا خدمات شما وجود دارد.
2- سپس باید بازار را تحلیل کنید
تحقیق کنید و تعیین کنید که بازار شما چقدر بزرگ است، چقدر اشباع شده است و آیا واقعا جایی برای اضافه شدن
محصول یا خدمات شما وجود دارد. این راهنما برای انجام تحقیقات بازاریابی، یک مکان عالی برای شروع است.
این کار برای ایجاد یک بخش آزمون از بازار هدف شما مفید است و یک گروه متمرکز یا یک نظرسنجی برای فهمیدن واقعیت داشته باشید.
سپس، می توانید تصمیم بگیرید که آیا منطقی است که کسب وکار خود را در بخشی از بازار راهاندازی کنید
تا نتیجه را قبل از اینکه به طور کامل به ایده کسب و کار خود متعهد بشوید ارزیابی کنید.
3- آیا می دانید که چه محصولات و خدماتی متفاوت است
در طول تحقیقات خود، احتمالاً کشف خواهید کرد که کسب و کارهای دیگری هم در حال حاضر محصولات و خدمات مشابه یا همانند
را به بازار هدف شما ارائه میدهند. این به این معنی نیست که اگر کسب و کار خود را راهاندازی کنید موفق نخواهید شد
اما مطمئناً به این معنی است که نیاز دارید شناسایی کنید چه چیزی محصولات و خدمات شما را در رقابت متفاوت میکند.
میتوانید این کار را با ایجاد یک پیشنهاد فروش منحصر بفرد (USP) انجام دهید.
4- ایجاد یک پیشنهاد فروش منحصر بفرد (USP)
یک USP مشخص میکند چه کاری کسب و کار شما را متفاوت میکند و چرا مشتریهای هدف شما باید شما را در رقابت انتخاب کنند.
USP شما میتواند یک ابزار بسیار موثر باشد که به شما کمک میکند نام تجاری خود را تعریف کنید و ایده کسب و کار خود را همیشگی و ماندگار کنید.
5- بررسی رقبا
همانطور که باید بدانید مشتری ایده آل شما چه کسانی هستند، همچنین نیاز دارید بدانید که چه افراد دیگری بازاریابی می کنند.
به همین دلیل است که واقعاً باید بدانید چه کسانی رقبای ایده کسب و کار شما هستند قبل
از اینه با این ایده کسب و کار خودرا آغاز کنید. دو ابزار عالی برای بررسی و آنالیز رقبای شما وجو دارد: competitive analysis و SWOT analysis.
6- تحلیل امکان سنجی مالی
یکی دیگر از عوامل بسیار مهم که به اعتبار یک ایده کسب و کار کوچک میپردازد، پول و سرمایه شما است.
اگر بخواهید از صفر شروع کنید، هزینه این کار برای شما چقدر خواهد بود؟
این سرمایه از کجا خواهد آمد؟ هزینههای استارت آپ و انجام کار چقدر است؟ پتانسیل درآمد شما چقدر است؟
چطور میتوان شکاف مالی بین فرآیند استارت آپ (راه اندازی) و سودآوری را از بین ببرد؟
مطالب بعدی ما را دنبال کنید تا چگونگی تحلیل مالی را با هم بررسی کنیم. مطمئن شوید که همه منابع
سرمایه بالقوه رادر نظر می گیرید. درباره راه اندازی و محدودیت های سرمایه گذاری فکر کنید.
نتیجهگیری
در این مقاله به این پرسش پاسخ دادیم که چگونه ایده کسب و کار خود را ارزیابی کنیم و 6 راهکار برای ارزیابی ایده
انجام این راهکارها مثل بقیه کارها ساده است، اما شما از انجام دادن آن خوشحال هستید و شما را به هدف اصلیتان
یعنی موفقیت در کارآفرینی نزدیکتر میکند. اگر با انجام ارزیابی ایده متوجه شدید که ایده کسب و کار شما مناسب نیست،
ممکن است ناامید شوید اما شما از هدر رفتن پول و زمان در یک شکست احتمالی اجتناب می کنید. اگر به نظر می رسد
که ایده کسب و کار کوچک شما بعد از انجام تحقیقات پتانسیل کار کردن را دارد، بعد از ایجاد یک طرح کسب و کار شروع به کار خواهید کرد.