CMS که مخفف Content Management System است روزبهروز تکامل بیشتری پیدا میکند
و از یک پلتفرم راهاندازی محتوای دیجیتال به یک سیستم کامل تبدیل میشود. به بیان سادهتر
در فارسی به آن سیستم مدیریت محتوا میگویند.
در حال حاضر مخففهای زیادی در دنیای کسب و کار وجود دارد که از جمله آنها میتوان به
SEO، CRM، SERP و CDN اشاره کرد. CMS هم یکی از همین مخففها است که در این مقال
قصد داریم بدانیم که CMS چیست و چه کمکی به کسب و کارها میکند. در صورتی تمایل دارید
با مفهوم CMS آشنا شوید و بدانید که سیستم مدیریت محتوا چیست، تا پایان این مقاله با ما همراه
شوید. در صورتی که با این مفهوم آشنایی پیدا کنید، میتوانید کسب و کار خودتان را متحول و درآمد
خود را به طرز حیرتآوری افزایش دهید.
سیستم مدیریت محتوا یا cms چیست ؟
CMS که مخفف « Content Management System » است، در واقع مسئولیت ایجاد، مدیریت و بهینهسازی یک وبسایت را بر عهده دارد. سیستم مدیریت محتوا در پی آن است که سایت را برای کاربران جذابتر و بهتر کند. هر کدام از بخشهای CMS پر از فکر و فلسفه است و هیچ کدام از بخشهای آن بدون منطق و فکر ساخته نشده است.
به بیان سادهتر سیستم مدیریت محتوا یا CMS، یک نرمافزار رایگان است که به کاربران اجازه میدهد تا در تولید و ویرایش محتوای دیجیتال که ممکن است در صفحات وبسایت و پستهای وبلاگ قرار داده شود، مشارکت کنند. یک سیستم مدیریت محتوا به شما کمک میکند تا محتوای دیجیتال خود را بنویسید، آپلود و ویرایش کنید، به آن عنوان و تصویر اضافه کنید و کارهای پشتصحنهای مانند سئو را انجام دهید.
سیستمهای مدیریت محتوا از قابلیتها، ویژگیها و بخشهای مختلفی تشکیل میشوند که در تصویر زیر به این بخشها و ویژگیها اشاره شده است:
سیستمهای مدیریت محتوا روز به روز تکامل بیشتری پیدا میکنند و دارند از یک پلتفرم راهاندازی محتوای دیجیتال به یک
سیستم کامل تبدیل میشوند. در بین افراد عادی که تخصصی در زمینه CMS ندارند، معروف است که سیستم مدیریت محتوا به سیستمی گفته میشود
که با آن بتوانیم یک وبسایت راه اندازی کنیم و برای این امر کافی است که CMS مورد نظر خود را انتخاب و آن را نصب کنید.
فلسفه شکلگیری CMS چیست ؟
همیار آکادمی یک مقاله عالی به نام چگونه سایت بسازیم؟ دارد. در این مقاله به صورت
کامل بیان شده است که دو نوع راه برای ساخت سایت وجود دارد:
- روش اختصاصی با استفاده از کدنویسی و زبانهای برنامهنویسی
- استفاده از CMS
در صورتی که روش اول را انتخاب کنید، با یک مسیر پر پیچ و خم پیچیده روبرو میشود. اگر کسی
بخواهد سایت خودش را با استفاده از کدنویسی راه اندازی کند، باید برای هر کاری که میخواهد انجام دهد،
کلی کدنویسی کند و دردسر بکشد. بنابراین با انتخاب روش اول، ممکن است روزها، هفتهها و شاید ماهها مشغول طراحی سایت باشید.
این در حالی است که اگر روش دوم را انتخاب کنید و از CMSها استفاده کنید، قطعاً راحتتر خواهید شد و میتوانید
هر وبسایتی که مد نظرتان است را ظرف چند دقیقه راه اندازی کنید. بنابراین فلسفه شکلگیری سیستمهای
مدیریت محتوا، راحتی در راه اندازی یک وبسایت و مدیریت محتوا است.
به بیان دیگر سیستمهای مدیریت محتوا در راستای راحتتر کردن ساخت و راه اندازی یک سایت به وجود آمد. شما
با استفاده ازCMSها به راحتی می توانید یک وبلاگ، سایت شخصی و یا یک سایت فروشگاهی راه اندازی کنید. این
سیستم به شما کمک می کند که بدون داشتن دانش برنامهنویسی و فنی یک وبسایت راه اندازی کنید و به مدیریت آن بپردازید.
اکنون که دانستیم CMS چیست و فلسفه ایجاد آن چه چیزی بوده اکنون باید بدانیم که چه قابلیتهای اصلی و اساسی
را در اختیار مخاطبان خودش قرار میدهد و چه ویژگیها و خصوصیاتی دارد.
ویژگیها و قابلیتهای اصلی و اساسی
سیستم مدیریت محتوا چیست؟
سیستم مدیریت محتوا ویژگیها و قابلیتهای مختلف و متنوعی دارد که در ادامه به 10 مورد از این ویژگیها
اشاره شده است. در واقع این ویژگیها مهمترین مواردی است که هر CMS در اختیار کاربر خودش قرار میدهد:
1. مدیریت محتوا
با استفاده از سیستم مدیریت محتوا میتوانید یک محتوای عالی و درجه یک تولید کنید، تصویر،
فایل صوتی و ویدیویی به آن اضافه و آن را منتشر کنید. این سیستم به شما کمک میکند که
یک محتوای منحصر به فرد و ناب در اختیار مخاطب خود قرار دهید.
2. ارائه محتوا
ارائه محتوا به مخاطب یکی از مهمترین مسائل است. صاحب سایت تمایل دارد یک محتوا را خلق کند
و در اختیار مخاطب خودش قرار دهد. سیستم مدیریت محتوا باید بتواند در هر دستگاه محتوا را به بهترین
شکل ارائه دهد تا مخاطب مجذوب سایت شود و از محتوایی که تولید کردهاید لذت ببرد. به این قابلیت
ریسپانسیو یا واکنشگرا هم گفته میشود؛ به این معنا که سیستم مدیریت محتوا در هر دستگاه (موبایل،
تبلت، لپ تاپ و غیره) محتوا را متناسب با آن دستگاه ارائه میدهد.
3. تجارت الکترونیک
سیستمهای مدیریت محتوای مختلفی در سراسر جهان وجود دارد و در حال حاضر محبوبترین آنها
وردپرس است. این CMS قابلیتهای بسیار خوبی دارد که از جمله این قابلیتها، تجارت الکترونیک است.
به این معنا که اگر افزونه ووکامرس را به آن اضافه کنید میتوانید یک فروشگاه اینترنتی خاص را طراحی و
در آن قابلیتهای خرید، تخفیف و غیره را هم قرار دهید.
همیار آکادمی یک دوره آموزشی عالی در زمینه ووکامرس دارد که با یادگیری آن میتوانید صفر تا صد یک
فروشگاه اینترنتی را به تنهایی و بدون هیچ دغدغه راه اندازی و مدیریت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در
مورد این دوره و ثبت نام در آن به دوره آموزش ووکامرس، فروشگاهساز وردپرس مراجعه کنید.
4. شخصیسازی
سیستم مدیریت محتوا میتواند محتوای مرتبط را به بازدیدکنندگان خاص براساس شخصیت،
مکان و یا تعاملهای قبلی هدف قرار دهد. CMS همه شرایط را برای شخصیسازی محتوا
فراهم میکند تا فردی که اقدام به راه اندازی سایت به کمک سیستم مدیریت محتوا میکند راحت باشد.
5. آنالیز، تجزیه و تحلیل
یکی از اصلیترین کاربردهای سیستمهای مدیریت محتوا این است که سایت شما و محتوایی
که تولید میکنید را تجزیه و تحلیل کنند. این مسئله تأثیر بسیار زیادی در موفقیت یا شکست
شما در کسب و کار اینترنتی دارد.
همان طور که میدانید امروز وبسایت یکی از لوازم مهم راه اندازی کسب و کار اینترنتی است.
یکی از بهترین ابزارها برای راه اندازی سایت، سیستمهای مدیریت محتوا هستند. یکی از مهمترین
کارهای سیستم مدیریت محتوا، آنالیز، تجزیه و تحلیل محتوای شما است.
آنالیز محتوا و مخاطبان نقش مهمی در موفقیت و پیروزی شما دارد و هر چه آنالیز دقیقتر باشد، مسیر
شما روشنتر و مشخصتر میشود. اگر محتوا عرضه میکنید، مردم باید آن را بخوانند تا بازدیدها را به
نتیجه تبدیل کنید، تلاشهای خود را بهتر و درستتر نمایید و در نهایت ROI یا بازگشت سرمایه را تعیین کنید.
6. مدیریت انتشار محتوا
سیستم مدیریت محتوا کمک میکند تا محتوایی که قبلاً پست کردهاید را پیدا کنید، تعیین کنید که چه کسانی
اجازه تایید، تغییر و انتشار آن محتوا را دارند و تشخیص دهید که چه زمانی محتوا منقضی میشود.
واقعیت این است که مدیریت انتشار برای بسیاری از مخاطبان اهم
7. ترجمه چند زبانه
اگر وبسایت را به چند زبان عرضه میکنید و برای مخاطب جهانی مینویسید، سیستم مدیریت
محتوا قابلیت ترجمه به تعدادی از زبانها را دارد. به عنوان مثال میتوان به وردپرس اشاره کرد که
تقریباً از تمامی زبانها پشتیبانی میکند و شما در هنگام نصب به راحتی قادر به انتخاب زبان مورد نظر خود هستید.
یکی از ویژگیهای مهم سیستمهای مدیریت محتوا از جمله وردپرس که محبوبترین آنها محسوب میشود
این است که به کمک آنها میتوانید یک سایت دو یا چند زبانه راه اندازی کنید. اولین مزیت چند زبانه کردن
این است که اعتبار سایت شما را نزد مخاطب افزایش میدهد؛ زیرا مخاطب متوجه میشود که کسب و کار
شما یک بیزنس بین المللی است.
دومین مزیت راه اندازی یک سایت دو یا چند زبانه این است که میتوانید کسب و کار خودتان را توسعه دهید
و علاوه بر مشتریان ایرانی، مشتریانی از اقصی نقاط جهان به سمت محصولات و خدمات خود جذب کنید.
در صورتی که تمایل دارید وبسایت خودتان را چندزبانه کنید، همیار آکادمی یک دوره عالی در زمینه دوزبانه
کردن سایت دارد که در صورت تمایل به کسب اطلاعات این دوره و شرکت در آن به آموزش طراحی سایت دوزبانه مراجعه کنید.
8. قابلیت مقیاسپذیری یا همان توسعهپذیری
یکی از مهمترین مزایای سیستمهای مدیریت محتوا این است که قابلیت مقیاسپذیری یا توسعهپذیری دارند.
به بیان سادهتر اگر شما بخواهید کسب و کار خودتان را توسعه دهید CMS این امکان را خیلی راحت برای شما فراهم
میکند. به همین خاطر است که میگوییم سیستمهای مدیریت محتوا یار و یاور همیشگی کسب و کارهای اینترنتی
هستند و به کمک این سیستمها میتوانید درآمد خود را هر چقدر که بخواهید افزایش و کسب و کار خود را در حد
امکان توسعه و گسترش دهید.
انواع سیستمهای مدیریت محتوا یا CMSها
در این بخش از مقاله قصد داریم به چند مورد از سیستمهای مدیریت محتوا اشاره کنیم
سیستمهای مد نظر ما برای بررسی در این مقاله عبارت است از:
- وردپرس
- جوملا
- دروپال
- مجنتو
- ویکس
- اسکوئراسپیس
آخرین مقالات
برچسب ها
درباره طرفه نگاران کهن
طرفه نگاران کهن در آغاز فعالیت به ارائه خدمات مورد تقاضای جامعه مخاطبان این حوزه می پرداخت. در ادامه با گسترش مجموعه خدمات خود در بازه زمانی پنج ساله به یک آژانس جامع گرا تبدیل شد. از این تاریخ، طرفه نگاران کهن، هر سال با تکمیل توانایی های خود، ارتقای کیفیت خدمات و افزایش تعداد مشتریان در مسیر رشد مستمر گام برداشته است و با خلق ارزش مستمر برای ذی نفعان، با کسب جایگاه برتر در زمینه بازاریابی و تبلیغات، همکاری های موفقیت آمیزی را با برند های معتبر رقم زده است