طراحی مدل کسب و کار – فرایندهای کسبوکار میباشد ولیکن دستیابی به اهداف فرایندی نیازمند تعریف دقیق ارزشها و تدوین استراتژیهای مورد نظر سازمان میباشد. باتوجه به اهمیت بالای این موضوع، تعریف چشمانداز و استراتژی بهعنوان اولین طبقه فرایند در بخش فرایندهای عملیاتی یا فعالیتهای اصلی در مدل مرجع PCF) APQC) تعریف شده است. همچنین در مدل مرجع Solution Composer این موضوع به عنوان یکی از گروه فرایندهای، طبقه فرایند تحلیلی در بخش فرایندهای پشتیبانی و مدیریتی یا فعالیتهای پشتیبانی تعریف شده است.
یکی از روشهای مدون تعریف و تدوین چشم انداز و استراتژی استفاده از مدلهای کسبوکار میباشد. بوم مدل کسبوکار کانواس در واقع یکی از انواع مختلف مدل کسبوکار ( (Business Mod بوده که امکان توصیف، طراحی و خلق مدل کسبوکار را فراهم نموده و آن را به چالش کشیده و بهبود میدهد. بوم مدل کسب و کار کانواس از ۹ بخش تشکیل شده است که با ورود اطلاعات کسبوکار در این ۹ حوزه، میتوان اقدام به خلق ایده و استراتژیهای جدید برای کسب وکار نمود.
بخش | عنوان بخش | معادل فارسی |
۱ | Value Proposition | ارزش ایجاد شده در کسبوکار |
۲ | Customer Segments | بخشبندی مشتریان |
۳ | Channels | کانالهایی دسترسی به مشتریان |
۴ | Customer Relationships | نحوه ارتباط با مشتریان |
۵ | Revenue Streams | جریان درآمد در کسبوکار |
۶ | Key Resources | منابع کلیدی تشکیل کسبوکار |
۷ | Key Activities | فعالیتهای کلیدی کسب و کار |
۸ | Key Partners | شرکای اصلی و کلیدی کسب و کار |
۹ | Cost Structure | ساختار هزینه کسبوکار |
اکثر کارآفرینان تلاش خود را بر ساخت یک محصول جدید متمرکز می کنند، در حالی که فراموش کرده اند راه حل یک کسب و کار موفق نه تنها در طراحی محصول، بلکه در طراحی مدل، قیمت مناسب و راه رساندن محصول به دست مشتری نهایی است.
طراحی مدل کسب و کار همان قدر کوشش می طلبد که طراحی محصول، اگرچه مهارت ها و رویکردهای هر دو متفاوت از هم هستند.
به همین دلیل سرمایه گذاران به دو کارآفرینی که با هم کار می کنند (به طوری که یکی از آنها متمرکز بر بخش فنی و دیگری متمرکز بر طراحی مدل محصول باشد) بیشتر از یک کارآفرین اعتماد می کنند.
این رویکرد رهبری دوگانه، کارآفرین را از سردرگمی بیرون می آورد. در این نوع سرمایه گذاری، به این کار، ثبت مدل کسب و کار می گویند که با تأیید معتبر بودن یک فرصت کاری (به این منظور که تعداد زیادی از مشتریانی که مایل باشند برای آن پول دهند) شروع می شود.
در این صورت نمونه اولیه کار، زمینه معتبر شدن مدل فنی کار را فراهم می سازد. برای موفقیت در این کسب و کار به طراحی مدل کاری نیازمندید که در زیر آن را در 7 قدم آورده ایم:
اکثر مشتری ها از گسستگی و ناملموس بودن رویکردها شکایت می کنند، در حالی که راه حل های قدیمی به نظر ملموس و یکپارچه می آیند. هزینه های تان را تخمین بزنید و 50% برای کران پایین قیمت تان قرار دهید.
محصولاتی که بیش از حد گران باشند فروش موفقیت آمیزی نخواهند داشت و آنهایی که ارزان هستند باعث ورشکستگی ما می شوند. قیمت باید هم ارز با محصولات مشابه در بازار باشد.
محصول باید مشکلی از مردم را حل کند
زمانی که محصولی را به وجود می آورید آن را به مشتری واقعی ارائه دهید و بازخوردش را ببنید. آیا مشکلی از او را آسان می کند؟ از دیدنش هیجان زده می شود؟ اگر پاسخ این سوالات خیر است، بدانید که محصول تان در بازار موفق نمی شود.
استراتژی پشتیبان و کانال تان را آزمایش کنید
حالا زمان آن رسیده که محصول تان را به گروه بزرگی از مشتری ها نشان دهید. در این زمان باید همه ی عوامل موثر مانند قیمت گذاری، بازاریابی، توزیع و نگهداری را بررسی کنید.
با سرمایه گذاران و متخصصان صنعت صحبت کنید
نصیحت متخصصانی که زمینه کاری مشابهی با شما دارند، می تواند مفید واقع شود، همچنین آنها کانال هایی برای توزیع و فروش محصول تان خواهند بود. صحبت با سرمایه گذاران بالقوه و گرفتن نظرشان نیز خالی از لطف نیست
برای مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید