ست اداری ، به مجموعه ای از اوراق یا کاغذهایی که در امور اداری و پرسنلی یک شرکت یا سازمان جهت فعالیت های رسمی یا غیر رسمی، استفاده میشود، اوراق اداری می گویند. از آنجا که به دلیل زیبایی شناختی و هماهنگی هر بیشتر آن شرکت یا برند، بهتراست این اوراق به یکدیگر شبیه و متناسب با هم طراحی و چاپ گردند، بهمین دلیل به آنها اصطلاحا “ست اداری” گفته می شود. معمولا شامل :
- سربرگ یا letter head (جهت مکاتبه و نگارش نامه های اداری و رسمی)
- پاکت نامه یا envelope (جهت ارسال مکاتبات یا رد و بدل کردن قراردادها و …)
- یادداشت ها یا note (جهت یادداشت های غیر رسمی که معمولا از پرت کاغذ در چاپ اوراق بدست می آید)
- کارت ویزیت یا business card (جهت معرفی شغل و ارائه راه های تماس با شرکت یا سازمان)
البته موارد دیگری نیز مانند فلش کارت ها، کارت های اعتباری، کارت های پرسنلی، فاکتور، فولدر یا پوشه و … وجود دارد که در مجموعه ست اداری آورده می شوند، اما به دلیل عمومی نبودن آنها زیاد به آن ها پرداخته نمیگردد. موارد یادشده ممکن است به نیاز تعداد معدودی از متقاضیان تهیه و چاپ گردد و شاید باید گفت بسته ، به نیاز مشتری بستگی دارد، اما معمولا مجموعه شامل ۴ موردی است که به آن اشاره شد.
طراحی کارت ویزیت برای ست اداری
کارت ویزیت معمولا در ابعاد نه در پنج سانتی متر است. در واقع نخستین سفیر تبلیغاتی برای یک فعالیت اقتصادی می باشد. عناصری که معمولا در طراحی یک کارت ویزیت کاربرد دارند عبارتند از لوگو و نام شرکت و شرح فعالیت شرکت به صورت اختصاری و آدرس دفتر و محل کار، آدرس سایت و ایمیل و شماره های تماس فرد می باشد.
ضمنا تمامی فونت ها باید از یک نوع و همچنین یک اندازه باشد و مشابهت داشته باشند. تغییر ساختار به صورت خلاقانه در کارت ویزیت و همچنین استفاده از رنگ های همخوان با لوگو می تواند در پیشرفت اهداف و زیبایی بسیار تاثیرگذار باشد.
پاکت نامه (ست اداری)
طراحی پاکت نامه قسمتی از ست اداری است که معمولا مناسب با ابعاد سربرگ ها مشخص می شود. لوگو و عنوان فعالیت و اسم شرکت و آدرس بر روی پاکت نامه الزامی می باشد.
محل قرار گرفتن لوگو و عنوان معمولا در سمت چپ و بالای پاکت نامه می باشد. نشانی نیز در قسمت پایین پاکت نامه می باشد. چیدمان عناوین موجود در طراحی پاکت نامه که یک جزء از ست اداری می باشد نیز بالا و سمت راست پاکت نامه می باشد.
سربرگ برای ست اداری
سربرگ برگه ای است که به صورت عمومی در ابعاد A۴ ارائه می شود و بیشتر برای انجام امور اداری و نامه نگاری شرکت ها استفاده می شود. در یک سربرگ به صورت استاندارد می توان مواردی همچون: لوگو، عنوان، آدرس، آدرس سایت، و ایمیل، تاریخ و شماره استفاده کرد.